優れた音楽性に加えて、踊りについての天性の能力があるといわれ、バレリーナのサポート役としても抜群との評価がある。
8歳で地元のバレエ教師、Y・グーベにバレエを習い始める。1976年、11歳でオペラ座付属バレエ学校に入学。
1980年、16歳でオペラ座のコール・ド・バレエとなり、翌81年コリフェ、1982年スジェに昇進する。1986年7月、巡演先のニューヨーク・メトロポリタン歌劇場で、 ルドルフ・ヌレエフ振付『ライモンダ』 の主役ジャン・ド・ブリエンヌを踊った後、当時同バレエ団の芸術監督であったヌレエフの意向により、第一舞踊手(プルミエ・ダンスール)を経ずにエトワールに任命された。このとき21歳。
ルグリのエトワール昇格は、広範な才能を持ち、多彩なレパートリーを生み出し続ける新しいスターの誕生を世に知らしめるものであった 。ルグリは、その本来の持ち味である完璧なテクニックと表現力の豊かさに加えて、卓越したパートナー、古典にも現代作品にも等しく精通した完成型のダンサー、としての地歩も築き上げていった。それゆえ、ウィリアム・フォーサイス、ジョン・ノイマイヤー、イリ・キリアン、ジェローム・ロビンズといった、世界の第一線のコリオグラファー達も彼を起用し続けた。すなわち、ルグリはオペラ座における殆どのレパートリーや新作に参加したのである。
その名声は早くから国外にも知られ、ロイヤル・バレエ、ニューヨーク・シティ・バレエ、キューバ国立バレエ、東京バレエ団、モンテカルロ・バレエ、シュツットガルト・バレエ、ハンブルク・バレエなどに客演した。ハンブルクでは、ノイマイヤーが彼のために振付けた『スプリング・アンド・フォール』、『シンデレラ』に出演している。
立体的な音楽と照明、身体の知覚を刺激する装置で、観客と演者が一つの空間を創り上げる。
荒川+ギンズの創造の源であるヘレン・ケラーに倣い、ダンサーたちは日英の手話を駆使し、光と音が言葉でない言語を織りなす。視覚聴覚をはじめ身体的精神的ハンディキャップを持つ鑑賞者もそうでない者も、それぞれの身体で作品を感じつつ、いつの間にか演者との交信・交流がはじまってゆく。
Venue: Nagoya Bunri University Cultural Forum, Large Hall
Open: 2019/07/20 (Sat) 10:00
Notes:
* Unable to enter under 3 years old, ticket required over 3 years old
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets per application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
All seats reserved: ¥ 6,500
Lead(リード)は、日本の男性3人組ダンス&ボーカルグループ。ライジングプロダクション所属。レーベルはポニーキャニオン。
1867 to 1930
The National Opera of Ukraine, a performing arts theatre with a resident opera company, was established in 1867. It also included a small resident troupe of ballet dancers, who would perform mainly folk-style dancing during opera productions. By 1893, this grew to a troupe large enough to stage large ballets. Folk dancing and ballets with Ukrainian stories were among the early productions.
During the 1910s, the dance scene in Kiev saw a rapid development in classical ballet and contemporary dance training and performance. Mikhail Mordkin, a former soloist with the Bolshoi Ballet, travelled to Kiev with a troupe and gave performances with Art Nouveau approaches, containing Spanish and Oriental themes. He was hired by the experimental Kiev Young Theatre between 1916 and 1919, and gained a reputation as an influential teacher of movement and dance.
Bronislava Nijinska, sister of Vaslav Nijinsky and a former soloist with Diaghilev's Ballets Russes in Paris, fled to Kiev in 1916 to escape World War I upheaval in Western Europe. Her husband, also a dancer with the Ballets Russes, was hired as ballet master at the Kiev Opera. Nijinska founded a modernist dance school, the École de Mouvement, in Kiev. This was an influential step forward in Kiev's dance culture, exposing artists there to the avant garde of Western Europe. Following the Communist Revolution in Russia and Ukraine, however, Nijinska was forced to flee once more, to Poland, and the school disbanded shortly afterward. Her most prominent pupil while in Kiev was local dancer Serge Lifar, who went on to become principal dancer with the Ballets Russes in 1923, and was considered the most important dancer and choreographer of his generation.
1931 to 1989
The first full symphonic Ukrainian ballet, Mr. Kanyovsky by M. Verikivsky, was premiered by the Kiev Ballet on October 18, 1931. In 1935, the Kiev Ballet was awarded the gold medal at the London International Folklore Dance Festival. Also known as the National Ballet of Ukraine, the Kiev Ballet company began to tour internationally by the 1950s, primarily in Communist Bloc countries such as Bulgaria, Yugoslavia, and Hungary, but also to Britain and France. The Kiev Ballet was awarded the Étoile d'Or the French Dance Academy's highest prize, at the 1964 International Dance Festival in Paris. Performances by the National Ballet of Ukraine in Paris were considered highlights of the European cultural calendar for many years.
1990 to today
Following Ukraine independence in 1990, the Kiev Ballet began more extensive international touring, adding performances in North America, Europe and Asia to its tours.
Choreographer Anatoly Shekera directed the company from 1992 to 2000. Shekera was a driving force of the National Ballet during the late 20th century. Shekera directed modern and classical ballet works.
The company currently has around 150 dancers, and stages 16 productions per month in its Kiev theatre, in addition to extensive international touring. Some of the famous former members of the Kiev Ballet are Alina Cojocaru, the Bolshoi's Svetlana Zakharova, Leonid Sarafanov, Maxim Beloserkovsky and his wife, Irina Dvorovenko.[8] Other former members are Maya Plisetskaya, Nadezhda Pavlova, Marina Timofeyeva, Irina Kolpakova, Alla Osipenko, and Vladimir Malakhov.
10人を超えるバレエダンサーがいるからこそのバレエ・プログラムや、新年に聴きたいJ.シュトラウスの作品をお届けします。
公演日:2018/11/2(金)
開演:18:00(開場17:30)
入場料:1,500円(席種「全席自由」)高校生以下無料
曲目・演目・出演者
狂 言 「腰祈」(こしいのり) シテ 能村 祐丞
ろうそく能 「鉄輪」(かなわ) シテ 渡邊 茂人
座席:全席自由
石川県立能楽堂
石川県文化振興課「加賀宝生の魅力」
20周年記念の今回は、特別に野村萬斎が解説します。今年はぜひ足を運んでみませんか。
【解説】野村萬斎 こもれび狂言会 野村万作・萬斎 狂言の世界
みんなのダンスフィールドから生まれた新たなユニット「のはらぐみ」は
――他者と共に創りあう世界を、自分達で育ててみたい――
そんな決意のもとに集まり、厳しく柔軟に身体表現を模索する。
他者と創る、そしてコミュニティと出会うこと・つながることを基軸に
広大で鮮やかなインクルーシブ・ダンスの地を駆け抜ける。 みんなのダンスフィールド公式サイト
Her creations include: Jaguar with the collaboration of Andreas Merk (2015), Of ivory and flesh – statues also suffer (2014), Paradise – private collection (2012-13), (M)imosa, co-created with Cecilia Bengolea, François Chaignaud and T. Harrell (2011), Guintche (2010), A Seriedade do Animal (2009-10), Uns e Outros (2008), A Improbabilidade da Certeza (2006), Larvar (2006), Primeira Impressão (2005). The common denominator of these works is openness, impurity and intensity. She is the co-founder of P.OR.K, structure of production based in Lisbon.
KYOTO EXPERIMENT(別名:京都国際舞台芸術祭、Kyoto International Performing Arts Festival、きょうとこくさいぶたいげいじゅつさい)は京都府京都市で開かれる舞台芸術のフェスティバル。2010年より例年10月頃に開催されている。
フランスが誇るシャンソンの名歌手エディット・ピアフ、アメリカンポップス界の代表格フランク・シナトラ、また、この二人以降世界の音楽シーンに革命を起こしたアルゼンチンタンゴの鬼才アストル・ピアソラ、そしてフラメンコギターを一躍世界に知らしめたスペインの天才パコ・デ・ルシアらの名曲、その中でも愛と人生をテーマにしたものを選出しました。
民族特有の情熱や爆発力が魅力であるフラメンコが、それと対極にあるかと思われるユニバーサル性を、これら不朽の名作が持つエッセンスを得て、どのように舞台で発揮するのかご期待ください。 公式サイト
GRiT is a trio group dance vocal group with an attractive gap between intense cool dance and sweet and singing voice. On February 1, 2017, he announced his formation as a nova of the male artist scene based on the group, and has repeatedly conducted steady activities such as live street performances and van events. On this day, we played a performance that will be a culmination of the first anniversary of the formation, with content that can be enjoyed plentifully, including cover songs from their original songs and solo performances.