Music University Orchestra Festival
創設者は鈴木米次郎。日本の私立音楽大学の中では、音楽学校としての時代を含めると最も古い歴史を持つ。国内の私立音楽大学として唯一、創立から100年以上経過している。東京都千代田区神田猿楽町1-7に「東京音楽大学発祥の地」の石碑が建てられている。
創設者は鈴木米次郎。日本の私立音楽大学の中では、音楽学校としての時代を含めると最も古い歴史を持つ。国内の私立音楽大学として唯一、創立から100年以上経過している。東京都千代田区神田猿楽町1-7に「東京音楽大学発祥の地」の石碑が建てられている。
「邦楽囃子」ともいわれ、締太鼓(しめだいこ)、大鼓(おおつづみ)、小鼓(こつづみ)、笛(ふえ)などの楽器を使用して演奏されます。
箏(こと)や長唄(ながうた)の演奏を賑やかに盛り上げたり、また、歌舞伎などで場面によって決められた音楽を演奏したり、します。
伝統芸能に親しんでいる方以外は、聞く機会が少ない邦楽囃子の音、リズム、演奏を余すところなく楽しめるのが「お囃子プロジェクトvol.12」です。
邦楽囃子演奏家、望月秀幸と望月左太寿郎が始めた企画も今回で12回目。
2018年9月18日にヤマハ銀座スタジオにて開催されます。
太鼓の鋭い音、小鼓の低くて深い音色。大太鼓の稲妻のような激しい響き。全ての空気をひと吹きで変えてしまう能管や、優しいハーモニーの竹笛。
お囃子が奏でる古典音楽の世界に酔いしれる事間違い無し。
また、尺八、アコーディオン、ウッドベース、韓国打楽器、ラテンパーカッションと多種多様の素晴らしいプレーヤーをゲストに迎え、洋楽、ポップス、ジャンルを問わない様々な楽曲をお囃子アレンジでお届けいたします。
皆様ご存知のあの曲が、お囃子とミックスすることで新たな魅力を発揮します!!
トークでは、歌舞伎や伝統芸能の世界のあらゆる豆知識や、ここでしか聞けない裏話も飛び出すかも?!伝統芸能ファンならずとも、必見です!
邦楽囃子の演奏家達を中心に繰り広げられる、お囃子エンターテイメントを是非、ライブで体感してください。
皆様のお越しをお待ちしております。
待望の第5弾は、ドビュッシー。
2018年、没後100年を迎えるドビュッシーは、まさに音の色彩の魔術師。葛飾北斎などのヨーロッパで大流行したジャポニズムに強く影響されたことでも知られています。
グルメなテーマは、シャトレーヌ風焼きりんご。カスタードクリームを使ったちょっと贅沢なフランスの伝統菓子です。
出演は、様々な分野で活躍する実力派ピアニスト、福間洸太朗。磨き抜かれた音で、美しいドビュッシーの名曲をお楽しみいただきます。
ナビゲーターは、ヨーロッパの文化をおもしろく語ることで定評のある浦久俊彦。思わずへえ~と唸りたくなるような歴史エピソードや、ゲストとのユーモラスなトークも満載! 主催:公益財団法人調布市文化・コミュニティ振興財団
福間洸太朗オフィシャル・サイト
今回のリサイタルの最大の目玉は20世紀のアルゼンチンの作曲家、ヒナステラのハープ協奏曲を取り上げることである。1956年から作曲が開始され1965年にハープの巨匠サバレタによって初演されたこのハープ協奏曲は世界中のハーピストにとって極めて重要なレパートリーとなっているが、有馬律子も2015年の日本ハープコンクールで優勝した際にこの曲を演奏している。その時に音楽を指導した藤原亜美が、今回のリサイタルでは自らオーケストラパートをピアノで伴奏を務める。
ヒナステラのハープ協奏曲に加え、チェコの大作曲家スメタナのわが祖国から「高い城」より、バッハの組曲 第1番、ヴェニスの謝肉祭、その他の名曲を集め、自らのチェコでの留学体験のスピーチも交えてハープの持つ魅力を存分に堪能できるプログラムとなっている。
数々のコンクールに入賞を果たし、着々とプロのハープ奏者としての地位を固める有馬の初めての本格的なコンサートホールでのソロ・リサイタルという面も見逃せない。今年のクラシック音楽界の大きな注目を集めることは間違いない。 有馬律子Official Site
有馬律子ハープ・リサイタル東京公演 公式HP
1969年11月、フランスエクサンプロヴァンスにユダヤ系の言語学者の家庭に生まれる。9歳でエクサンプロヴァンスの音楽院に入学、J・クルティエに師事。その後、マルセイユでピエール・バルビゼに師事。1982年、13歳でパリ国立高等音楽院に入学。ピアノをジャック・ルヴィエ、室内音楽をジェヌヴィエーブ・ジョワに学ぶ。
1984年録音デビュー。1985年ラフマニノフの《ピアノソナタ第2番》の録音により、モントルーのディスク大賞を受賞。同年、パリ音楽院研究科に進みジェルジ・シャーンドル、レオン・フライシャーに学ぶ。1986年エクサン・プロヴァンス音楽祭に出演。1987年よりプロのソリストとしてパリで活動に着手し、ダニエル・バレンボイム指揮のパリ管弦楽団と共演。以後、欧米著名管弦楽団に連続的に客演し世界各国で演奏活動。1990年クリーヴランド管弦楽団の招きで北米デビュー、翌年21歳でアメリカ合衆国に移住。
フランス人であるが、フランス近代音楽にさして興味がないこと、ドイツ・ロマン派音楽にとりわけ魅了されることを明言している。ラフマニノフ以外のレパートリーは、ベートーヴェン、シューマン、ブラームス、ラヴェルのピアノ協奏曲のほか、リヒャルト・シュトラウスの《ブルレスケ》と、ブラームスの後期小品集がある。ドビュッシーなどのフランス人ピアニストの伝統的レパートリーにはあまり取り組んでいなかったが、近年では同作曲家のピアノ曲をリリースするようになった他、バッハやリストも最近取り組むようになった。ショパンについては、来日した際にマウリツィオ・ポリーニが演奏しているのを聴きに行き、それをきっかけとして演奏するようになった。
The height of the band's popularity was in the early to mid 1980s, although it retained a cult following for many years after. The band's music was most recognisable for the sounds it infused with Scottish folk and martial music styles, as well as for playing and engineering their guitar driven sound to evoke the inspirational spirit of bagpipes, fiddles and other traditional folk instruments.
Big Country's first single was "Harvest Home", recorded and released in 1982. It was a modest success, although it did not reach the official UK Singles Chart. Throughout 1984 and 1985 the band toured the UK, Europe, and to a lesser extent the US both as headliners and in support of such bigger-name artists as Queen and Roger Daltrey.
The orchestra plays frequently at Tokyo Opera City, in Shinjuku, Orchard Hall, part of the Bunkamura (文化村) shopping and entertainment complex in Shibuya, and Suntory Hall, in Akasaka, Tokyo.
In 2011, the Tokyo Philharmonic Orchestra celebrated its 100th anniversary as Japan’s first symphony orchestra. With about 130 musicians, TPO performs both symphonies and operas regularly. TPO is proud to have appointed Maestro Myung-Whun Chung, who has been conducting TPO since 2001, as Honorary Music Director, Maestro Andrea Battistoni as Chief Conductor and Maestro Mikhail Pletnev as Special Guest Conductor.
TPO has established its world-class reputation through its subscription concert series, regular opera and ballet assignments at the New National Theatre, and a full, ever in-demand agenda around Japan and the world, including broadcasting with NHK Broadcasting Corporation, various educational programs, and tours abroad. In March, 2014, TPO became a global sensation in its centennial world tour of six major cities: New York, Madrid, Paris, London, Singapore and Bangkok. In December 2015, TPO held Beethoven’s 9th symphony concerts in Seoul and Tokyo with Mastro Myung-Whun Chung, with Seoul Philharmonic Orchestra combined into one orchestra. TPO has partnerships with Bunkamura Orchard Hall, the Bunkyo Ward in Tokyo, Chiba City, Karuizawa Cho in Nagano and Nagaoka City in Niigata.
The members of the Asian Youth Orchestra (AYO) are pre-professional musicians from China, Taiwan, Hong Kong, Indonesia, Japan, Korea, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand and Vietnam. Chosen through auditions held throughout the region, the orchestra members spend six weeks together each summer: first, they participate in a three-week rehearsal camp in Hong Kong, and then they travel for another three weeks on a tour with conductors and soloists.
Notable soloists
Cellists Yo-Yo Ma, Mischa Maisky, Jian Wang and Alisa Weilerstein, violinists Sarah Chang, Gidon Kremer, Gil Shaham, Elmar Oliveira, Young Uck Kim, Suwanai Akiko and Cho-Liang Lin, soprano Elly Ameling, pianists Alicia de Larrocha, Cecile Licad, Leon Fleisher, the Beaux Arts Trio and trumpeter Hakan Hardenberger are among those who have performed with AYO. Conductors include Sergiu Comissiona, Alexander Schneider, Tan Dun, Okko Kamu, Eri Klas, principal conductor James Judd, and the orchestra's co-founders, Yehudi Menuhin and Richard Pontzious.
History
The idea for creating the Asian Youth Orchestra was inspired by my work since 1967 in Taiwan, Japan and China, where I conducted and toured extensively, introducing Beethoven, Brahms, Prokofiev and Copland to Chinese audiences emerging from the horrors of the Cultural Revolution, heading a campaign in the late 1980s for restoration of materials lost in a fire at the Shanghai Conservatory of Music.
Wherever I traveled and worked, students asked me how they might study abroad. An innocent question, the consequence of which is that many who leave Asia never return. Creating an orchestra that might unite the region, celebrate the excellence of young Asian musicians and encourage this new generation of talented individuals to build on what they have at home was my objective when I wrote the first draft of a plan for founding the Asian Youth Orchestra.
I first proposed the idea to Yehudi Menuhin. In very quick succession we met in Reno, Nevada, San Francisco, and then at his home in Chester Square, London. He was thrilled with the possibilities of bringing together young Asian musicians and signed on as music director without hesitation.
Even today I am astonished that this extraordinary musician, someone who lives up there with the gods, would trust so much in what the Asian Youth Orchestra might become. He seemed to sense its potential from the outset. His sparkling, clear blue eyes came alive whenever we talked about it. His introduction to former British Prime Minister Edward Heath, who had been so instrumental in founding the European Community Youth Orchestra, was crucial to our eventual success.
While Yehudi provided the musical inspiration that drew public and media attention to our tiny project, two San Francisco physicians, brothers Ben and A. Jess Shenson, were working behind the scenes to help me turn dream into reality. They had traveled to Asia since the 1930s, and amongst their many friends here was the irrepressible Sing Tao chairman, Sally Aw Sian. Ben and Jess arranged for me to meet Sally. Their friendship gave her confidence in the notion of an Asian Youth Orchestra. When few would listen, she generously supported us with a gift in excess of HK$5 million.
Ben and Jess traveled for years with AYO, caring for our musicians. They, with Sally Aw and Yehudi Menuhin are the true godparents of the Asian Youth Orchestra.
Richard Pontzious,
Founder, Artistic director and Conductor
ハンブルク生まれのブラームスの交響曲は、歴代の首席指揮者のもとでたびたび演奏されてきた主要レパートリーのひとつです。受け継がれる伝統、そしてアラン・ギルバートとともに紡ぐ出す豊かな音色にご期待ください。 鎌倉芸術館ホームページ
日本にまだクラブシーンがなかった1984年に前身バンド“ブルーフレイムス”を結成し、翌1985年に初ライブ。当初より目指したスタイルを堅持する日本を代表するスカバンド。日本最初の本格的スカバンドとして英国のギャズ・メイオールによって1989年には世界デビューを果たし、幾多のDJやオーガナイザー、フォロワーバンドへ多くの影響を与え続ける。伝説的ミュージシャンであるスカタライツ、プリンス・バスター、ジャッキー・ミトゥ、リコ、ローレル・エイトキンや数多くの大御所達と共演。「彼らは直系である。」と言わしめ、絶大なる信を得る。結成以来、いまだに自分達流を貫く姿は若者達からも熱狂的に迎えられている。 Let’s Do the SKA. Enjoy your self.
THE AUTOCRATICS is a Japanese ska punk band. At the end of 2016, they were selected for support at THE SKA FLAMES in Shibuya quattro and also appeared in the Japan oldest SKA event "CLUB SKA" in March, 2017. Their fifth album of Ji · AUTO CLUTICS, which has been walking steadily as Japan's leading SKA band in the year was released. About a year and a half from the previous mini-album "Fall of the wall (SIWI 260)" which also challenged the new early reggae style, the full album was completed.
Oi-SKALL MATES(オイスカルメイツ)は1996年に結成された日本のスカコア/オイ!パンクバンドである。
The Bobo doll experiment was the collective name of experiments conducted by Albert Bandura in 1961 and 1963 when he studied children's behavior after watching an adult model act aggressively towards a Bobo doll, a toy that gets up by itself to a standing position when it is knocked down. There are different variations of the experiment. The most notable experiment measured the children's behavior after seeing the model get rewarded, get punished, or experience no consequence for beating up the bobo doll. The experiments are empirical approaches to test Bandura's social learning theory. The social learning theory claims that people learn through observing, imitating, and modeling. It shows that people not only learn by being rewarded or punished (behaviorism), but they can also learn from watching somebody else being rewarded or punished (observational learning). These experiments are important because they sparked many more studies on the effects of observational learning. The studies not only give us new data, but this data has practical implications, e.g. how children can be influenced by watching violent media.
The participants in this experiment were 36 boys and 36 girls from the Stanford University nursery school, all between the ages of 37 months and 69 months with a mean age of 52 months (here and following, Bandura, Ross & Ross 1961). The children were organized into 4 groups and a control group. The 4 groups exposed to the aggressive model and non-aggressive model belonged to the experimental group. 24 children were exposed to an aggressive model and 24 children were exposed to a non-aggressive model. The two groups were then divided into males and females, which ensured that half of the children were exposed to models of their own sex and the other half were exposed to models of the opposite sex. The remaining 24 children were part of a control group.
For the experiment, each child was exposed to the scenario individually, so as not to be influenced or distracted by classmates. The first part of the experiment involved bringing a child and the adult model into a playroom. In the playroom, the child was seated in one corner filled with highly appealing activities such as stickers and stamps. The adult model was seated in another corner containing a toy set, a mallet, and an inflatable Bobo doll. Before leaving the room, the experimenter explained to the child that the toys in the adult corner were only for the adult to play with.
The band's first release came with 1995's Denver, a 7" single released on band member Fat Mike's record label Fat Wreck Chords, featuring two John Denver covers. The band released four more singles in 1996 and 1997, each on a different label and named after the artist covered on that particular release, as well as some compilation appearances.
In late 2006, Fat Wreck Chords released another digital label sampler Christmas Bonus, containing a previously-unreleased cover of Steve Goodman's "City of New Orleans". In August 2006 Me First and the Gimme Gimmes were scheduled to play three dates at PNC Park after Pirates games, but after they got booed on the first night, the next two nights were cancelled. They were to play along with fireworks during the post-game "Skyblast" shows.
◆世界最高峰のオペラ公演を日本語字幕付きで
◆5.1chサラウンドによる音響と高精細の映像
◆休憩中には興奮と感動のバックステージと歌手のインタビューも 鎌倉芸術館ホームページ
2013年5月、バンドメンバー結成。
初ライブ、本格始動。
2014年6月、CICADAと初のツーマンライブイベントを下北沢MOSAiCにて敢行。
2014年8月、 大型ロックフェスSUMMER SONIC 2014のオーディション企画で、1000組以上の応募の中からファイナリスト18組に選出される。
2015年6月、ミニアルバム『A hurray』を全国のCDショップにてリリース。
2015年8月、「Die in the summer ft. Ryo Takahashi」リリース。
2015年9月、FM81.3 J-WAVE「Galaxy ALL AREA PASS」出演をかけたオーディションにて、グランプリを獲得。10月、番組出演。Agehaspringsと「A hurray」収録曲、「Immorality」を再レコーディング。
2016年4月、会場限定音源「Love today EP」リリース。シンガポールにて撮影された、「Love today」ミュージックビデオ公開。
2016年8月、島根県江津市山辺神社にて、音楽イベント「STATES OF ROCK」初出演。
2016年10月、大阪の日本最大級サーキットフェス、MINAMI WHEEL初出演。会場が入場規制となる。台湾の人気バンド「宇宙人」など多数共演。MOTION BLUE YOKOHAMAに初出演。
2016年12月、下北沢MOSAiCにて、初のワンマンライブ「Depart」を開催。チケットソールドアウト。
外資系ファッションブランド「オールド・ネイビー」のCMソングとして、「Love today」が抜擢。
2017年1月、サポートギタリストであったProf.Oが正式加入。
2017年2月、「Love today EP」をiTunes他にてデジタルリリース。iTunesソウル・R&Bランキングで最高7位を記録。
2017年3月、シンガポールにて撮影された、「Mirror」のミュージックビデオ公開。
LILAC Shepherd is a Japanese electro pop band.
リサイタルで演奏されるプログラムは、全て自身で構成しています。
これまで音楽と真摯に向き合ってきた新進演奏家の特別な想いが込められた渾身のプログラムです。
次代のクラシック音楽界を担う若手演奏家の演奏にどうぞご期待ください!
~恩田佳奈より~
印象派とロマン派の作品によるリサイタルです。
第1部は、印象主義音楽の創始者としてピアノ音楽に新しい美の世界を繰り広げたドビュッシーやラヴェルの作品を並べ、題名の持つイメージを音楽的に描きます。
第2部は、ドビュッシーやラヴェルにも影響を与えたショパン、リストの音楽を取り上げ、ショパンの持つ繊細さや旋律の華やかさや、超絶技巧を駆使したリストの標題音楽を壮大に表現したいです。 公益社団法人日本演奏連盟