「かがくのとも」は、見て・考えて・確かめて・知る楽しさを子どもたちに伝える月刊絵本。断片的な知識や情報ではなく、子どもたちが楽しみながら興味を深めていけるよう、物語を通して驚きや不思議を届けてきました。取り上げるテーマは、子どもたちの身の回りのことすべて!日常生活の中で感じる小さな疑問や発見から、どんどん世界が広がり深まる楽しさを伝えています。
本展は、そんな「かがくのとも」から生まれた科学展。普段の生活の中にも「かがく」の世界につながるとびらはたくさん存在しています。見つけたとびらや気になったとびらをそっと開いて、その先に歩いていく楽しさを感じていただければと思っています。 公式Twitter
ドキドキ、ワクワク! この夏、美術館が魔法につつまれる... 魔法の美術館へようこそ!
今話題の超体感型アート展が豊橋市美術博物館へやってきます。
全部で17の作品は、光と影、音や映像などが、ゲストの動きにあわせて魔法のように変化します。
みて、ふれて、あそべる、不思議なイリュージョンの世界をお楽しみください。
会場内での撮影(フラッシュ、三脚は不可)およびSNSへの画像アップOKです!
This exhibition examines Viennese fin de siècle culture from the vantage point of "the path to modernization," as it experiments with a new type of exhibition. Previous studies have rarely noticed that Viennese fin de siècle culture did not appear out of nowhere. Rather, we can say that various seeds planted in the 18th century blossomed and came to fruition at the end of the 19th century. The enlightenment philosophy of the 18th century reign of Empress Maria Theresia developed during the Biedermeier period, a time that can be seen as the nascence of Viennese modernist culture, and linked to the glittering splendor of late 19th century art movements.
This exhibition unites masterpieces of the second half of the 18th century and the Biedermeier period with works by such major fin de siècle artists as Klimt, Schiele, the Viennese Secessionists, Kokoschka, Otto Wagner, the Wiener Werkstätte and Adolf Loos. The unprecedented gathering of works includes a selection of 74 oil paintings, plus numerous decorative artworks, graphics and textiles. Approximately 400 works will be displayed in Tokyo. Indeed, this exhibition's definitive display will foster an understanding of Vienna's abundant cultural riches.
グスタフ・クリムト(独: Gustav Klimt , 1862年7月14日 - 1918年2月6日)は、世紀末ウィーンを代表する帝政オーストリアの画家。
グスタフ・クリムトは1862年にウィーン郊外のバウムガルテン(ペンツィング)に生まれた。父エルンストはボヘミア出身の彫版師、母アンナは地元ウィーン出身であり、クリムトは7人兄弟の第2子であった。1876年に博物館付属工芸学校に入学した。後に弟のエルンスト・クリムト とゲオルク・クリムト もこの学校に学び、それぞれ彫刻師、彫金師となってクリムトの作品を飾る額の設計をおこなっている。工芸学校でクリムトは石膏像のデッサンや古典作品の模写を中心とした古典主義的な教育を受けた。
1879年にクリムトは弟エルンストおよび友人のフランツ・マッチュ と共に共同で美術やデザインの請負を始めた。ハンス・マカルトの影響を受け、1884年にマカルトが死去すると、クリムトは彼の継承者と見なされた。
卒業後に3人は芸術家商会 (Künstlercompagnie) を設立した。劇場装飾を中心とした仕事はすぐに軌道に乗り、フィウメ、ブカレストなどへも派遣されるようになった。1886年から1888年まではウィーンのリングシュトラーセ(リンク大通り)沿いに建てられたブルク劇場の装飾を引き受けており、この功によって後に金功労十字賞を授与されている。ウィーン市からの依頼を受け1888年に製作した『旧ブルク劇場の観客席』は観劇する当時のウィーン社交界の人々を正確に描き第一回皇帝賞をうけるなど高く評価された。同じくリングシュトラーセ沿いの美術史美術館でも装飾の仕事を行っている。ウィーン美術界における名声を確立したクリムトは、1891年にクンストラーハウス(ウィーン美術家組合)に加入した。1893年に早くもウィーン美術アカデミー教授への推薦をうけたが、結局任命されることはなかった。1892年には父と弟のエルンストが死去している。
エゴン・シーレ(Egon Schiele [ˈeːɡɔn ˈʃiːlə] 、1890年6月12日 - 1918年10月31日)は、オーストリアの画家。エーゴン・シーレとも。
当時盛んであったグスタフ・クリムトらのウィーン分離派を初めとして象徴派、表現主義に影響を受けつつも、独自の絵画を追求した。強烈な個性を持つ画風に加え、意図的に捻じ曲げられたポーズの人物画を多数製作し、見る者に直感的な衝撃を与えるという作風から表現主義の分野に於いて論じられる場合が多い。
オーストリア・ハンガリーの首都ウィーン近郊にあるトゥルン・アン・デア・ドナウ に生まれる。父アドルフ・シーレは帝国鉄道の鉄道員として働き、後には駅長を務めている。母マリア・ソウクップ・シーレはクルマウ・アン・デア・モルダウ市出身のチェコ系オーストリア人であった。シーレ家は北ドイツ出身でルター派教会牧師、官吏、軍人、医者を輩出した中産階級の家系である。鉄道技師だった祖父ルートヴィヒ・シーレ(1817-1862)がオーストリア北西部鉄道の敷設に関わり、初代監督官に就任したことによってオーストリア=ハンガリー帝国に住むようになった。ローマ・カトリック教会が圧倒的なオーストリアにあって、少数派のルター派オーストリア福音主義教会アウクスブルク信仰告白派に属していた。なお、オーストリアでは19世紀後半以降、芸術、文学、建築等で新教徒の活躍が目立ち、彼もその集団の一人でもあった。
幼少期にシーレは初等教育を受ける為にクロスターノイブルク市へ移住、そこで美術担当の教員から早熟な才能を認められている。教師からの推薦を受けたことはシーレにとって大きな後押しとなった。15歳の時に父が梅毒で病没すると叔父レオポルドに引き取られた。叔父はシーレが学業に励まないことに悩んだが、同時に芸術への強い興味に理解を示すなどシーレに愛情を持って接している。翌年にシーレはギムナジウムではなく職人としての訓練を受ける許可を得て、16歳の時にグスタフ・クリムトと同じウィーン工芸学校 に学んだ。ただ異なったのはクリムトがそのまま職工として開業したのに対し、よりアカデミック色が強く純粋芸術を追求する場であったウィーン美術アカデミーへ更に進学した点であった。
Vienna is the federal capital, largest city and one of nine states of Austria. Vienna is Austria's primate city, with a population of about 1.9 million, and its cultural, economic, and political center. It is the 7th-largest city by population within city limits in the European Union. Until the beginning of the 20th century, it was the largest German-speaking city in the world, and before the splitting of the Austro-Hungarian Empire in World War I, the city had 2 million inhabitants. Today, it has the second largest number of German speakers after Berlin. Vienna is host to many major international organizations, including the United Nations and OPEC. The city is located in the eastern part of Austria and is close to the borders of the Czech Republic, Slovakia, and Hungary. These regions work together in a European Centrope border region. Along with nearby Bratislava, Vienna forms a metropolitan region with 3 million inhabitants. In 2001, the city center was designated a UNESCO World Heritage Site. In July 2017 it was moved to the list of World Heritage in Danger.
Apart from being regarded as the City of Music because of its musical legacy, Vienna is also said to be "The City of Dreams" because it was home to the world's first psychoanalyst – Sigmund Freud. The city's roots lie in early Celtic and Roman settlements that transformed into a Medieval and Baroque city, and then the capital of the Austro-Hungarian Empire. It is well known for having played an essential role as a leading European music center, from the great age of Viennese Classicism through the early part of the 20th century. The historic center of Vienna is rich in architectural ensembles, including Baroque castles and gardens, and the late-19th-century Ringstraße lined with grand buildings, monuments, and parks.
Vienna is known for its high quality of life. In a 2005 study of 127 world cities, the Economist Intelligence Unit ranked the city first (in a tie with Vancouver and San Francisco) for the world's most liveable cities. Between 2011 and 2015, Vienna was ranked second, behind Melbourne. 2018, it replaced Melbourne as the number one spot. For ten consecutive years (2009–2019), the human-resource-consulting firm Mercer ranked Vienna first in its annual "Quality of Living" survey of hundreds of cities around the world. Monocle's 2015 "Quality of Life Survey" ranked Vienna second on a list of the top 25 cities in the world "to make a base within."
The UN-Habitat classified Vienna as the most prosperous city in the world in 2012/2013.[40] The city was ranked 1st globally for its culture of innovation in 2007 and 2008, and sixth globally (out of 256 cities) in the 2014 Innovation Cities Index, which analyzed 162 indicators in covering three areas: culture, infrastructure, and markets. Vienna regularly hosts urban planning conferences and is often used as a case study by urban planners.
Venue: Mori Arts Center Gallery
Open: 2019/05/28 (Tuesday) 10:00
Notes:
[Period] September 21 (Sat)
-November 17 (Sun) 2019 【Closed day】 September 24 (Tue)
【Opening time】 10:00 to 20:00
※ September 25 (Wed) Closed on Thursday, October 26 (Tuesday) and October 21 (Mon) on 17:00
※ 30 minutes before admission is closed
■ This is a reception only for advance tickets. Please note that the Basquia Exhibition Supporter ticket, the advance ticket pair ticket, and the ticket with pictorial record are separately accepted.
※ The sale period of advance tickets will be from May 28 (Tuesday) to September 20 (Fri). The ticket will be sold from September 21 (Sat).
※ Please check the date and time of the event and purchase for a valid ticket during the period.
※ Preschooler free of charge
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
Advance tickets (general): ¥ 1,900
Advance tickets (high school and university students): ¥ 1,400
Advance tickets (small and middle school students): ¥ 900
『バスキア』(Basquiat 英語発音)は、27歳で亡くなったアーティスト、ジャン=ミシェル・バスキアの伝記映画。1996年制作、監督はジュリアン・シュナーベル。ベニチオ・デル・トロはこの作品でインディペンデント・スピリット賞の助演男優賞を受賞した。バスキアと以前バンドを組んでいたヴィンセント・ギャロがカメオ出演している。
1979年のニューヨーク。黒人青年バスキアは「セイモ(SAMO)」と名乗り、バンド活動もするマイナーな画家だった。彼はドラッグを吸い、ホームレス生活をしているが、スラム育ちではなく中流の家族を持っていた。母親は、幼い頃のバスキアに絵画への興味を植え付けたが、離婚後は精神病院に入院していた。
ウェイトレスで画家志望のジーナと親しくなり、彼女のアパートに転がり込むバスキア。画廊で電気工事のアルバイトをしたバスキアは、人気アーティストのマイロを見かけて声をかけ、虚勢を張った。若いバスキアは、アーティストとしての成功を熱望していたが、売れなければ目の前の電気技師のように、「本業はアーティストだ」と自分に言い聞かせながら、年老いて行くはずだった。
ある日、バスキアはアンディ・ウォーホルを見かけて、自分の手書きのポストカードを売りつけた。落書きのような絵(グラフィティ)をモチーフにしてスプレーを吹き付けるのが、バスキア独自の自称「無知な絵」のスタイルだった。
パーティーの帰りに、バスキアは美術評論家のルネ・リカードに声をかけられた。バスキアの絵が気に入ったルネは、彼の売り出しに乗り出した。
1981年、グループ展に出品したバスキアの絵は2000ドルで売れた。画廊を営むアニーナ・ノセイは、バスキアにアトリエを提供し、次々と大作を製作させた。金と名声を手に入れて、マイロとも友人になるバスキア。だが、ジーナやバンド仲間のベニーとは疎遠になっていった。
近現代の京都画壇にまでその系統が続く「円山派」の祖であり、写生を重視した親しみやすい画風が特色である。
諸説あるが「足のない幽霊」を描き始めた画家とも言われている。
本姓は藤原、後に源、姓は円山、名は岩次郎、後に主水。夏雲、雪汀、一嘯、仙嶺、僊斎、星聚館、鴨水漁史、攘雲、洛陽仙人と号す。石田幽汀の門人。享保18年(1733年)、丹波国南桑田郡穴太(あなお)村(現・京都府亀岡市曽我部町穴太)に農家の次男として生まれた。穴太は、西国三十三所の札所寺院である穴太寺があることで知られる。少年時代のことはあまり詳しくわかっていないが、遅くとも10代の後半には京へ出て、狩野探幽の流れを引く鶴沢派の画家、石田幽汀の門に入っている。
20代の修行期の頃にはいわゆる「眼鏡絵」の制作に携わっていたことが知られる。この頃、京都四条通柳馬場の尾張屋中島勘兵衛という玩具商に勤めていた。そこでオランダ渡来の眼鏡絵を見て、宝暦9年(1759年)頃、「四条河原遊涼図」、「石山寺図」、「賀茂競馬図」、「円山座敷図」、「三十三間堂図」など京都風景の眼鏡絵を制作した。眼鏡絵とは、風景などを西洋画の遠近法を応用して描き、これを「覗き眼鏡」という凸レンズを嵌めた箱を通して見ると立体的に見えるというものである。応挙が見た眼鏡絵は、45度傾けた鏡に映した絵をレンズを通して眺める。そうすると、遠近が深く感じることが出来る。よって、この原画及び図上の文字は左右反対に描いてあった。作品は木版墨摺りで、手で着色したものであった。画面には小さな孔を開け、薄紙を張って裏から光を当てるという工夫が見られた。
Name of performance: From Maruyama Denden to Modern Kyoto Art Dan
Venue: Tokyo University of the Arts University Art Museum
Open: 20 19/06/10 (Mon) 10:00
Notes:
Dates: August 3, 2019 (Saturday) to September 29 (Sunday)
the previous fiscal year: September 1 (Sunday) to / late: September 3 (Tuesday) from
※ However Daijoji sliding doors picture the full year exhibition
opening hours : 10:00 am to 5:00 pm (up to 30 minutes before the opening)
Closed days: Every Monday (opened for public holidays or transfer holidays, closed the next day)
※ If you have a disability certificate (including 1 carer), it is free.
※ It is valid only once per person during the period
※ Advance ticket sales period will be from 6/10 (Mon) to 8/2 (Fri) . Tickets for the day will be sold from 8/3 (Sat)
※ Please check the date and time of the event for the valid ticket during the period.
※ free for junior high school students
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
Advance tickets (general): ¥ 1,300
Advance tickets (high school and university students): ¥ 800
Venue: Rokko Sanjo facility
Open: 2019/07/01 (Mon) 10:00
Notes:
[Period] September 13th (Fri) to 20th (Sun), 2019 20th ※ Open all day during the exhibition
【Opening time】10am to 5pm ※ There is a work that can be viewed from 17pm at the
venue Venue:
Rokko Garden Terrace , Nature experience observation deck Rokko spit wing, Rokkosan Cantree House, Rokko Takayama botanical garden, Rokko music box Museum, Rokko cable, Tennodai, Rokko Arima ropeway (Rokko sanzan station), church of wind (including Grand Hotel Rokko Sky Villa meeting place), monument Tai (
Rokkosan Visitor Center) [Plus Venue] TENRAN CAFE
* For display works at Plus Venue "TENRAN CAFE", it is necessary to use a cafe for eating and drinking.
* Usually, you can purchase for 1,900 yen for adults (950 yen for children) at the same time as adults for 2,200 yen for children (1,100 yen for children).
※ This ticket is a voucher. Please exchange tickets for viewing on Rokko Garden Terrace information, entrance to the work exhibition facility (paying facilities), and Rokko Cable Rokko Sanjoue Station information.
※ Ticket that can go over five paid halls ("natural feeling observation deck Rokko-edagure" "Rokkosan Cantree House" "Rokko Takayama botanical garden" "Rokko music box museum" "Church of wind") in value.
* Fares for Rokko Cable and Rokko Sankei Bus are not included. It is possible to enter each venue once during the event (can be re-entered on the day). In addition to the day of use, re-entry to any paid venue is possible on any day until March 31, 2020 (Tuesday). There is a venue where some visitors can not enter after the exhibition.
※ Advance ticket sales period is from July 1 (Mon) to September 12 (Thu). Discount tickets will be sold from September 13 (Fri).
※ Please check the date and time of the event and purchase for a valid ticket during the period.
※ For delivery: Please note that delivery takes time.
※ Adults: Junior high school students and above, dwarfs: 4 years old ~ elementary school
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
Advance ticket (adult): ¥ 1,900
Advance ticket (dwarf): ¥ 950
Venue: Former Rikyu Nijo Castle Ninomaru Goten's Kitchen ・ Gyosho / East South Corner
Open: 2019/06/05 (Wed) 10:00
Notes:
【Holding time】
September 7th (Sat), September 8th (Sun) 11: 00 ~ 20: 00
Monday, September 9th (Mon) 11: 00 ~ 16: 00
※ The last entrance time is closed each day 30 minutes ago.
※ Student discount ticket is limited to 9th (Mon). For junior high school students, high school students, professional students, junior college students, college students. You may be asked to confirm your student ID card upon admission.
※ The admission fee for Nijo Castle and the viewing fee for Ninomaru Palace are not included. Please purchase separately.
※ Valid only on any one day, free entry and exit only on the day of the visit.
※ Non-refundable except in the case of fair cancellation.
※ Advance ticket sales period will be from 6/5 (Wed) to 9/6 (Fri). The ticket will be sold from 9/7 (Sat)
※ Please check the date and time of the event and purchase it for the period.
※ You can enter the Nijo Castle entrance fee for elementary school children and younger only when accompanied by an adult
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
One day ticket (advance sale): ¥ 2,500
tuition discount ticket (advance sale): ¥ 1,500
Venue Toyota City Museum of Art
Accepted start date and time 2019/04/20 (Sat) 10:00
Notes:
Date: July 23 (Tuesday) to 20 (July), 14 (Mon./Holiday) Closed: Monday [Open on August 12th, September 16th, 23rd, October 14th]
Opening hours: 10: 00- 17:30 [admission until 17:00]
※ Students are admitted free of charge from July 23 (Tuesday) to August 4 (Sunday)
※ Certificate certificate required certificate presentation on the day
※ Permanent exhibition, simultaneous viewing of Takahashi Setrokan
※ Re-entry is not possible.
※ Refund, exchange, reissue is not possible.
※ During the period, one person is valid only once
※ Advance ticket sales period will be from April 20 (Sat) to July 22 (Mon). The ticket will be sold from 7/23 (Tuesday)
※ Please check the date and time of purchase for valid tickets during the period.
※ free for high school students
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
Advance ticket (general): ¥ 1,400
Advance ticket (college student): ¥ 1,100
Vienna is the federal capital, largest city and one of nine states of Austria. Vienna is Austria's primate city, with a population of about 1.9 million, and its cultural, economic, and political center. It is the 7th-largest city by population within city limits in the European Union. Until the beginning of the 20th century, it was the largest German-speaking city in the world, and before the splitting of the Austro-Hungarian Empire in World War I, the city had 2 million inhabitants. Today, it has the second largest number of German speakers after Berlin. Vienna is host to many major international organizations, including the United Nations and OPEC. The city is located in the eastern part of Austria and is close to the borders of the Czech Republic, Slovakia, and Hungary. These regions work together in a European Centrope border region. Along with nearby Bratislava, Vienna forms a metropolitan region with 3 million inhabitants. In 2001, the city center was designated a UNESCO World Heritage Site. In July 2017 it was moved to the list of World Heritage in Danger.
Apart from being regarded as the City of Music because of its musical legacy, Vienna is also said to be "The City of Dreams" because it was home to the world's first psychoanalyst – Sigmund Freud. The city's roots lie in early Celtic and Roman settlements that transformed into a Medieval and Baroque city, and then the capital of the Austro-Hungarian Empire. It is well known for having played an essential role as a leading European music center, from the great age of Viennese Classicism through the early part of the 20th century. The historic center of Vienna is rich in architectural ensembles, including Baroque castles and gardens, and the late-19th-century Ringstraße lined with grand buildings, monuments, and parks.
Vienna is known for its high quality of life. In a 2005 study of 127 world cities, the Economist Intelligence Unit ranked the city first (in a tie with Vancouver and San Francisco) for the world's most liveable cities. Between 2011 and 2015, Vienna was ranked second, behind Melbourne. 2018, it replaced Melbourne as the number one spot. For ten consecutive years (2009–2019), the human-resource-consulting firm Mercer ranked Vienna first in its annual "Quality of Living" survey of hundreds of cities around the world. Monocle's 2015 "Quality of Life Survey" ranked Vienna second on a list of the top 25 cities in the world "to make a base within."
The UN-Habitat classified Vienna as the most prosperous city in the world in 2012/2013.[40] The city was ranked 1st globally for its culture of innovation in 2007 and 2008, and sixth globally (out of 256 cities) in the 2014 Innovation Cities Index, which analyzed 162 indicators in covering three areas: culture, infrastructure, and markets. Vienna regularly hosts urban planning conferences and is often used as a case study by urban planners.
グスタフ・クリムト(独: Gustav Klimt , 1862年7月14日 - 1918年2月6日)は、世紀末ウィーンを代表する帝政オーストリアの画家。
グスタフ・クリムトは1862年にウィーン郊外のバウムガルテン(ペンツィング)に生まれた。父エルンストはボヘミア出身の彫版師、母アンナは地元ウィーン出身であり、クリムトは7人兄弟の第2子であった。1876年に博物館付属工芸学校に入学した。後に弟のエルンスト・クリムト とゲオルク・クリムト もこの学校に学び、それぞれ彫刻師、彫金師となってクリムトの作品を飾る額の設計をおこなっている。工芸学校でクリムトは石膏像のデッサンや古典作品の模写を中心とした古典主義的な教育を受けた。
1879年にクリムトは弟エルンストおよび友人のフランツ・マッチュ と共に共同で美術やデザインの請負を始めた。ハンス・マカルトの影響を受け、1884年にマカルトが死去すると、クリムトは彼の継承者と見なされた。
卒業後に3人は芸術家商会 (Künstlercompagnie) を設立した。劇場装飾を中心とした仕事はすぐに軌道に乗り、フィウメ、ブカレストなどへも派遣されるようになった。1886年から1888年まではウィーンのリングシュトラーセ(リンク大通り)沿いに建てられたブルク劇場の装飾を引き受けており、この功によって後に金功労十字賞を授与されている。ウィーン市からの依頼を受け1888年に製作した『旧ブルク劇場の観客席』は観劇する当時のウィーン社交界の人々を正確に描き第一回皇帝賞をうけるなど高く評価された。同じくリングシュトラーセ沿いの美術史美術館でも装飾の仕事を行っている。ウィーン美術界における名声を確立したクリムトは、1891年にクンストラーハウス(ウィーン美術家組合)に加入した。1893年に早くもウィーン美術アカデミー教授への推薦をうけたが、結局任命されることはなかった。1892年には父と弟のエルンストが死去している。
Venue: Aichi Arts Center / Nagoya City Art Museum / Other
Open: 2019/05/01 (Wed) 00:00
Notes:
[Period] August 1st, 2019th (Thu)-October 14th (Mon, congratulations)
【Major venues】 Aichi Arts Center / Nagoya City Museum of Art / Nagoya City (Nagoshima City Area) Toyota City (Toyota City Art Museum / Around Toyota City Station)
※ If you have a ticket for the university student / high school student category, you may be required to present your identification card.
※ Free pass = You can see each venue any number of times during the exhibition. (With original washcloth) Please present the free pass at each venue window and receive the washcloth during the exhibition period.
※ You can view each venue as many times as you wish on the day.
※ 1DAY pass advance ticket, sale period of free pass advance ticket will be from 5/1 (Wed) to 7/31 (Wed). From 8/1 (Thursday) to 1DAY pass during the session (general ¥ 1,600 / college student ¥ 1,200 / high school student ¥ 600), free pass during the term sale ticket (general ¥ 3,000 / college student ¥ 2,300 / It becomes sale of high school student ¥ 1,100).
※ Please check the date on the date of purchase for valid tickets during the period
※ Junior high school students and below are free.
Limited number of tickets: You can book up to 8 tickets in a single application. Application limit 4 times.
Type of seats and fees:
1 DAY pass (general): ¥ 1,400
1 DAY pass (college student): ¥ 900
1 DAY pass (high school student): ¥ 500
free pass (general): ¥ 2,800
free pass (college student): ¥ 2,000
free pass (high school student): ¥ 1,000
あいちトリエンナーレ(英: Aichi Triennale )は、愛知県で2010年から3年ごとに開催される国際芸術祭。主催はあいちトリエンナーレ実行委員会。
2007年2月4日に行われた愛知県知事選挙で再選を果たした神田真秋は、国際芸術祭の開催をマニフェストに掲げていた。同年9月、2010年秋に愛知県芸術文化センターを中心に開く骨格が発表され、翌2008年2月には芸術祭を3年ごとに行うトリエンナーレとすることが決定した。当時の呼称は「あいち国際芸術祭」だった。同年7月29日、国立美術館館長を務める建畠晢を芸術監督とすることが決定した。10月14日、芸術祭の名称を「あいちトリエンナーレ」とすることが決まった。
第1回トリエンナーレは、2010年開催に向けて準備が進められていたが、2008年秋ごろからのトヨタショックなどにともなう県内の景気後退を受けて、2009年度予算編成では3億1800万円の予算要求のうち4割がカットされる事態となった。2009年3月6日、愛知県議会は総事業費を従来から3割削減した13億8000万円とし、愛知県が8億5000万円、名古屋市が2億8000万円、残りを事業収入で賄うとする議案を可決した。
アンデス最後の謎が鹿児島に!! 南米大陸アンデス山脈で5000年にわたって様々な文化が盛衰を繰り返した古代アンデス文明。
ナスカの地上絵、マチュピチュを有するインカ帝国、黄金の都シカンといった多種多様な文化を紹介する日本最後の展覧会が鹿児島で開催されます。
フォトジェニックな土器や黄金のマスク、貴重なミイラなど二度と見られない展示物ばかりです。一部を除いて撮影もOK! MBCテレビ開局60年記念 古代アンデス文明展
"Caravaggio Exhibition"
Date: October 26 (Saturday) to December 15 (Sun)
"Yayoi Kishida Exhibition"
Date: January 8 (Wed) to March 1 (Sun), 2020
Venue: Nagoya City Museum of Art (2-17-25 Sakae, Naka Ward, Nagoya City)
Special advance ticket Super early discount double ticket: 2,000 yen (set of each exhibition general ticket)
Special advance ticket sales period: March 10 (Sun)-April 30 (Sun)
Please feel free to contact Matsuura Shimbun for inquiries. TEL: 0568-79-8168
On April 12th, at the Museum of Capodimonte in Naples, will start the exhibition ‘Caravaggio Napoli’.
The temporary exhibition is organized by the director of the museum Sylvain Bellenger and Cristina Terzaghi, one of the most important expert of the painter.
Which is the ralationship between Caravaggio and Naples?
Caravaggio was a Lombard artist, with a strong temperament and turbulent life, who lived in Naples for 8 months between 1607 and 1608.
In this short period, however, Michelangelo Merisi was able to leave his mark in Neapolitan art or, if you prefer, was Naples to leave its mark in his painting. This last statement does’t want to be a gamble: the Neapolitan works of Caravaggio are inspired by the vivacity of the narrow streets of Naples old down town, the activity, the vivid contrasts.
Testimony of the realism and naturalism of Caravaggio can be admired in the ‘Flagellation of Christ’ painted for the Church of San Domenico Maggiore, the ‘Martyrdom of Sant’Orsola’ from Palazzo Zevallos Stigliano, ‘Salomé with the head of Battista’ from the National Gallery of London, the other ‘Salomé’ from the Palacio Real in Madrid and the ‘San Giovanni Battista’ from the Galleria Borghese in Rome.
The works will be exhibited in the Causa room of the Capodimonte Museum, where they will be compared with the masterpieces of the Neapolitan school of painting which comes from the Caravaggio experience; the production of Battistello Caracciolo, Massimo Stanzione, and Fabrizio Santafede. Giovanni Baglione, Giovan Barnardo Azzolino).
The exhibition will be open every day, except on Wednesday, from 8.30 to 19.30, the ticket, that includes the museum entrance and the Caravaggio exibition, will cost 15 euros.
岸田 劉生(きしだ りゅうせい、男性、1891年6月23日 - 1929年12月20日)は、大正から昭和初期の洋画家。父親はジャーナリストの岸田吟香。
1891年(明治24年)、薬屋「楽善堂」を経営する実業家、岸田吟香の四男として東京銀座に生まれる。弟はのちに浅草オペラで活躍し宝塚歌劇団の劇作家になる岸田辰彌。東京高師附属中学中退後の1908年(明治41年)、東京の赤坂溜池にあった白馬会葵橋洋画研究所に入り黒田清輝に師事した。1910年(明治43年)文展に2点の作品が入選している。
1911年(明治44年)『白樺』主催の美術展がきっかけでバーナード・リーチと知り合い、柳宗悦・武者小路実篤ら『白樺』周辺の文化人とも知り合うようになった。劉生自身生前は『初期肉筆浮世絵』、『図画教育論』や、没後に出された随筆『美の本体』(河出書房)、『演劇美論』(刀江書院)など、多くの文章を残し、これらは『岸田劉生全集』(全10巻、岩波書店、1979年~1980年)にまとめられた。
1912年(明治45年)、高村光太郎・萬鉄五郎・斎藤与里・清宮彬・木村荘八らとともにヒュウザン会を結成、第1回ヒュウザン会展には14点を出品した。これが画壇への本格的なデビューといえる。鏑木清方に日本画を学んで同展覧会を観覧に来ていた小林蓁(しげる)と翌年7月に結婚をする。(なお、ヒュウザン会展は2回で終了し、1913年(大正2年)の第2回展ではフュウザン会と改称していた)。劉生の初期の作品はポスト印象派、特にセザンヌの影響が強いが、この頃からヨーロッパのルネサンスやバロックの巨匠、特にデューラーの影響が顕著な写実的作風に移っていく。1914年(大正3年)に娘の麗子が誕生、1918年以降に彼女をモデルとした多くの「麗子像」を描く。
ミケランジェロ・メリージ・ダ・カラヴァッジョ(伊: Michelangelo Merisi da Caravaggio 、1571年9月28日 - 1610年7月18日)は、バロック期のイタリア人画家。
ルネサンス期の後に登場し、カラヴァッジョ(Caravaggio)という通称で広く知られ、1593年から1610年にかけて、ローマ、ナポリ、マルタ、シチリアで活動した。あたかも映像のように人間の姿を写実的に描く手法と、光と陰の明暗を明確に分ける表現は、バロック絵画の形成に大きな影響を与えた。
カラヴァッジョはティツィアーノの弟子だった師匠のもと、ミラノで画家の修行を積んだ。その後、ミラノからローマへと移っているが、当時のローマは大規模な教会や邸宅が次々と建築されており、それらの建物を装飾する絵画が求められている都市だった。対抗宗教改革のさなか、ローマカトリック教会はプロテスタントへの対抗手段の一つとして自分たちの教義を補強するようなキリスト教美術品を求めるようになる。しかしながら、盛期ルネサンス以降、およそ1世紀にわたって美術界の主流となっていたマニエリスムは、もはや時代遅れの様式であると見なされていた。このような状況の中、カラヴァッジョは1600年に枢機卿に依頼された作品『聖マタイの殉教』と『聖マタイの召命』とを完成させ、一躍ローマ画壇の寵児となった。極端ともいえる自然主義に貫かれたカラヴァッジョの絵画には印象的な人体表現と演劇の一場面を髣髴とさせるような、現在ではテネブリズムとも呼ばれる、強烈な明暗法のキアロスクーロの技法が使用されている。
カラヴァッジョは画家としての生涯で絵画制作の注文不足やパトロンの欠如などは経験しておらず、金銭面で困ったことはなかった。しかしながらその暮らしは順風満帆なものではなく、自宅で暴れて拘置所に送られたことが何回かあり、ついには当時のローマ教皇から死刑宣告を受けるほどだった。カラヴァッジョについての記事が書かれた最初の出版物が1604年に発行されており、1601年から1604年のカラヴァッジョの生活について記されている。それによるとカラヴァッジョの暮らしは「2週間を絵画制作に費やすと、その後1か月か2か月のあいだ召使を引きつれて剣を腰に下げながら町を練り歩いた。舞踏会場や居酒屋を渡り歩いて喧嘩や口論に明け暮れる日々を送っていたため、カラヴァッジョとうまく付き合うことのできる友人はほとんどいなかった」とされている。1606年には乱闘で若者を殺して懸賞金をかけられたため、ローマを逃げ出している。さらに1608年にマルタで、1609年にはナポリで乱闘騒ぎを引き起こし、乱闘相手の待ち伏せにあって重傷を負わされたこともあった。翌年カラヴァッジョは熱病にかかり、トスカーナ州モンテ・アルジェンターリオで38歳の若さで死去する。人を殺してしまったことへの許しを得るためにローマへと向かう旅の途中でのことだった。
<あらすじ>
古いソドー島の地図にのっている宝の場所を探していたトーマスは、誤って見知らぬ線路に迷い込んでしまいます。パーシーや見習い機関士のケンが、暗い森の中でトーマスを発見したとき、ソドー島の宝物もあきらかに・・・。
パナソニック 汐留ミュージアムの館名が4月1日から、パナソニック汐留美術館に変わります。 20世紀フランスを代表する画家ジョルジュ・ルオー(Georges Rouault,1871‐1958)。フォーヴィスム(野獣派)の画家とも言われますが、むしろ流派などとは一線を画した「孤高の画家」として広く知られています。また、版画家としても傑出した才能を開花させました。
敬虔なキリスト教徒として「キリスト像」や「受難」などの宗教画題を数多く描くとともに、同時代の社会や人間と真摯に向き合い、道化師や働く女性なども主要なテーマとして追求します。そうした作画を通して、自己の芸術を革新的に推し進め、人間の苦悩や赦し、慈愛などを自らの表現として昇華させたのです。
初期の作品には茶系の暗い色調を用いた風景画なども試みますが、その後独特の骨太で黒い線描と輝くような色彩表現に移行します。それは、かつてステンドグラスの修行をしていた影響であるとも言われています。
文化の違いや国境を超えて今も広く愛されるルオーの芸術を、心ゆくまでお楽しみください。
メイン会場は市中心部の秩父神社で、今回で第六回を迎えます。
今年は地場産センターに加え更に会場も増設しパワー・アップ!
作り手、売り手、飲み手それぞれのウィスキーへの思いが熱く燃え上がります。 国内外のインポーター、メーカーが多数秩父に集合!
飲み放題ではありません!!試飲が目的です。
(一部商品は有料試飲です。)
前日には秩父蒸溜所見学ツアー開催、当日は各種セミナーも行われます。
1.見学ツアー、セミナーは別途料金がかかります。
2.こちらもイープラスにてチケット販売いたします。
---ご注意---
入場券がないと見学ツアー、セミナーへのご参加は出来ませんので予め入場・試飲前売り券を必ずお買いお求めください。
秩父蒸溜所見学ツアーは2018年12月20日頃より販売開始を予定しています。
セミナーは2019年1月20日頃より販売開始予定しています。
詳細情報はFB、ツイッター、ホームページをチェックしてください。 秩父ウィスキー祭(実行委員会フェイスブックページ)
秩父ウィスキー祭ホームページ
埼玉ウィスキーセッション(運営事務局ツイッター)
平成27年4月リニューアルオープンに向けて一部増築工事中です。 ☆公式ページはこちら
敷地内に地上50mの観覧車が登場! ☆公式ページはこちら